2015. dec 20.

Kezdetek...

írta: GSRider
Kezdetek...

...CraSoli szavaiból azt vettem ki ma, hogy a motorosok szeretnek motorosoktól/ról olvasni.

Mivel csak 6 hónapja léptem be a klubba, a kezdetekről többet tudok mondani, amit a nagy öregek már úgy is elfelejtettek, így megosztanám azokat a tapasztalatokat, amit jómagam is kerestem, amikor belevágtam...

Mondjuk ki kerekperec...kezdő vagyok.

ermergency_stop.jpg

Júniusban már erősen pörgött az agyam azon, hogy kellene +1 jármű a családba.

Mivel egy másik kocsit nem akartam, így maradt a töprengés, hogy kell-e motor, vagy maradjon minden úgy ahogyan most van...hét közben munkába járáshoz kocsi, feleségem pedig szól, ha kell a Saab.

A tapasztalatom ekkor egy 20 évvel ezelőtti negyedórás Babettázás volt. A mai napig emlékszem rá.

Állítom nem mehettem 40-nél gyorsabban, de fantasztikus és maradandó élmény volt az a sebesség, a középen összecsukló zöld csepel után...

0_masolata.jpg

Szóval ezzel az alappal nem sokat tudtam mit kezdeni, s ráadásul minden ismerősöm lebeszélt róla, hogy " normális vagy? családod van, meg gyereked...nem félsz a haláltól?"

Eme jó tanácsok miatt 1 hónapig ping-pongoztak bennem a gondolatok...

Arra jutottam, megkérdezek egy szakembert...

Fel is hívtam a későbbi oktatómat, hogy találkozzunk már egy negyed órára.

Egyik nap munka után sikerült elcsípnem, s bedobtam a száraz tényeket.

34 éves vagyok, motoros tapasztalatom 15-20percre tehető az említett vassal, s kezdésnek szeretnék egy B125 jogsit.

A válasz az volt, hogy ez a kategória a már gyakorlattal rendelkezőknek ajánlott, így jobb lenne egy teljes A1 kat. lejátszani.

Arra a kérdésre, hogy mennyire törvényszerű, hogy esni fogok ( valamiért az volt bennem folyamatosan, hogy az esés=halállal), csak annyit mondott, hogy 2 -féle motoros van. Aki esett már és aki fog. Mivel azonnal beugrott szeretett családom szomorú képe, abban maradtunk, hogy majd hívom.

Elkezdtem motorokat nézni, s nagyjából jobban tudtam, hogy mi az ami nem tetszik, mint az, hogy mi is kell nekem igazából.

Végig gondoltam, hogy mire is fogom használni...melóba járni, kicsit erre arra motorozni, de lehet annyira megszeretem, hogy hosszú túrára is alkalmas legyen, ne legyen hosszútávon kényelmetlen, ne feküdjön ki a testsúlyomtól, és nem baj ha nem túlzottan pörgős motor. Továbbá ami a külcsínyt illeti, ne legyen Superbike, de túlzottan fateros se legyen, a Chopperek se tetszettek igazán, a robogó sem az én világom, szóval maradt a túra-endúró.

Egyik nap megakadt a szemem egy nem éppen szokványos paripán. Egy Honda Grom volt az.

2014-honda-grom-125w.jpg

Amikor kikértem a motoros kollégák véleményét, hogy mi is ez igazából, nos...szinte kivétel nélkül körbe röhögtek.

Aztán megértettem miért...ez egy újkori Monkey.

honda-grom-action-pan.jpg

Így a nem éppen hozzám illő méret miatt elvetettem...

Mikor elkezdtem kutakodni a túra endurok után, valamiért azonnal a BMW ugrott be mint márka, de az ebben a kategóriában futó típusokról fogalmam nem volt, így elkezdtem mélyre ásni, s akkor állt össze a kép, hogy kezdő motornak max egy 650-es lenne jó nekem.

Innentől nem volt megállás, feltúrtam mindent az F650GS-ről, s és eközben bukkantam rá a f650.hu fórumra, valamint ennek facebook-os tükörképére.

Össze ismerkedtem Tito-val, aki a kezdetektől segítőkész volt, s elmondása szerint anno ő is megkapta azt, amit most nekem nyújt.
Kértem mondja el, milyen szempontokat kell figyelembe venni egy motor vásárlásakor.

Hát íme:

Kompromisszumok

Kezdjük azzal, hogy olyan motor, ami a boldog tulajdonos összes igényét maradéktalanul kielégíti, nnnna, olyan nincsen. Az F650 könnyű kezelhetőségének köszönhetően ideális kezdőmotor, alacsony súlypontja kitűnő manőverezőképességet eredményez. Nehéz (saras) terepre csak egészen kiváló kondícióval bíró emberkéknek ajánlott, mert a 180 kilót nem könnyű talpra állítani, főleg nem a harmadik borulás után . Viszont könnyű terepen (száraz földutakon, laza erdei csapásokon) még utcai gumikkal is jól el lehet vele kavirnyálni, a hosszú rugóutakkal megáldott futómű simán átlép a gödrökön.

 

A magas felépítés előnye a kifogásolható minőségű magyar utakon jön ki igazán. Sok számjegyű mellékút vagy kátyúkkal, járdaszigetekkel, fekvőrendőrökkel tarkított városi menet meg sem kottyan neki. A szélvédelem hiánya, és az egyhengeres konstrukcióból fakadó vibráció viszont nem teszi kellemes útitárssá egy Európa-kerülő túrán, bár vannak olyan őrült fórumtársak, akik ennek ellenére nekivágtak több ezer kilométeres karikának.

Az endurós üléspozícióból remek kilátás nyílik a forgalomra, és a kormányvégek is elférnek az átlagos autó visszapillantó tükrei felett. Az F650-hez gyárilag is többféle méretű ülést forgalmaztak, de egy ügyes kárpitossal olcsóbban saját kényelmünkre szabhatjuk az ülésmagasságot. A Dakar verzió 180 cm feletti alakoknak ajánlott, de aki ennyire magas, annak a lába is hosszú, és a sima GS térdszöge már kényelmetlen lehet. Ilyenkor az ülés további magasítása lehet a megoldás. Ez megemeli a motor súlypontját is, első időszakban szokatlan lehet.

A CS változat igazi aszfaltcirkáló. Alacsony felépítése és futóműgeometriája ideális kanyarvadásszá teszi, amivel városi forgalomban is vígan lehet kapitánykodni.

 

Rota(x) kapa

Sornégyes motorról érkezőknek elsőre furcsa lehet az egy-szem henger nem túl finom járása, a folyamatos vibráció, és az ehhez tartozó kapálógép-hang. Mindenki őrizze meg a nyugalmát, ezek a jelenségek normálisak, a 650-es blokk sajátosságai, magasabb fordulaton kisimul. Egyesbe taposásnál a váltó is nagyobbat csattan a megszokottnál, ez ugyanúgy a feelinghez tartozik.

 

Szélvédelem, plexikérdés

A szélvédelem sajnos kritikus pontja a típusnak. Tökéletesen megoldás sajnos nem létezik, kielégítő fajta is csak alacsonyabb motorosoknak. Egyik plexi sem képes arra, hogy normálisan a bukósisak fölé terelje a szelet. A sisakkal telibe kapott turbulenciának nem csak a jellegzetesen bubogó hangja zavaró, de a fejet is folyamatosan rángatja, ami idő előtti nyakfáradáshoz vezet. Tapasztalat szerint még az a legkisebb rossz, ha a szelet hagyjuk a mellkasunknak verődni.

 

Édes kettes

Két személlyel is elboldogul az F650, persze ilyenkor érdemes keményíteni a központi rugós tagon. Ha még csomagokat is pakolunk a szamárra, észnél kell lenni, mert a motor eleje hajlamos elkönnyülni, és markolatfűtés nélkül is izzadni fog a tenyerünk. A blokknak nem kottyan meg a túlsúly, de a fogyasztás egy kicsit megemelkedik.

 

Drága, mert BMW?

Üzemben tartása nem kerül többe, mint bármilyen más motoré. A kopó-fogyó alkatrészekből (fékbetét, féktárcsa, láncszett, csapágyak, bowdenek, stb) nem kötelező a BMW logósat vásárolni, kiváló minőségben elérhetőek olcsóbb gyártók termékei. Ha speckó alkatrészre van szükségünk, akkor mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni, ilyenkor először érdemes a fórumtársak vagy a bontók környékén kérdezősködni okosság után.

 

Ezek után mehetünk motort venni!

Első dolog a külső szemrevételezés. Keressünk olyan jeleket, amelyek arra utalnak, hogy a motor komolyabb sérülést szenvedett. Felületi karcolások nem számítanak súlyosnak, 10-20 éves motorokról beszélünk, ennyi idő alatt a ruhacsatok, csizma, táskák simán ejtenek néhány sebet a fényezésen. A nem gyári matricák, és a nem gyári fényezés viszont javított műanyag elemeket takarhatnak.

Komolyabb jeleket a kiálló alkatrészeken találhatunk: tükrök, kormányvégsúly, kuplungkar, fékkar, kézvédők, lábtartók alja, indexek, kipufogók. Komolyabb esésnél a hűtőradiátor felfogató fülei elgörbülnek, nézzél rájuk!

Gyanúsan alacsony óraállásnál (10-20e km) gyári láncszettnek és guminak illene fent lennie. A gumi DOT-számát nézzed meg, ha sokkal később készült, mint a motor maga, akkor ott csalafintaság van. Elhasznált gumimarkolat, fényesre kopott kezelőszervek szintén árulkodóak.

Első teleszkópszárak állapota: fusson egyenesen, egy nyomon a motor (elég egy tócsán áttolni), a szárak ne legyenek karcosak, főleg ne olajosak, mert a szimeringek-porvédők cseréje filléres kiadás, ergo a szivárgás hanyag tulajdonosra utal.

A motor hidegen is induljon pöccre (karbis modelleknel a szívató használata engedélyezett :), ne füstöljön melegen sem, legyen egyenletes az alapjárat.

Kuplungkar ne lógjon, kuplung elinduláskor ne rángasson, egyenletesen adja át az erőt, magas fokozatban gyorsításkor se csússzon.

Ha ABS-es, akkor az működjön, ne csak a visszajelző lámpa

Ha van lehetőséged, számítógépre dugni, a hibakód tároló legyen üres. (GS-CS modellek)

Kormánycsapágy állapotának ellenőrzése: középsztenderre rakva (esetleg emelőre, bakra), a kormánynak akadás nélkül, lazán kell fordulni a két végállás között. Ha középen döccenést érzel, akkor a csapágy(ak) berágódtak, ez is alkualap. Ha meglendíted a kormányt és végállásból nem pattan vissza könnyedén, akkor túl szorosra van húzva, ez nem végzetes.

Érdemes megnézni, hogy a vízpumpa alatti kis furaton csöpög-e a hűtőfolyadék. Ha igen, akkor a vízpumpa tömítései nem végzik a dolgukat. Cseréje nem kerül sokba, de hosszabb szereléssel jár.

 

A vásárlásról általában

Nézelődj! Folyamatosan sok eladó motor található az interneten, nem is biztos, hogy nyilvánosan hirdetik őket, a jó példányokat kapcsolatok alapján lehet könnyebben fellelni, érdemes először a fórumon kérdezősködni, a leinformálható tulaj/motor nagy előny. Az ember zsebét nagyon tudja égetni a pénz, ha motort akar venni, de gyakorolj önuralmat, és szánd rá az időt a tájékozódásra. Nézzél meg több motort, ami közel van hozzád, hogy fel tudd ismerni az egyes állapotbeli különbségeket. Nyugodtan kérjed a fórumtársak segítségét, valaki biztosan van elérhető távolságban, aki szívesen megnézi neked a kiszemelt példányokat. Ha megbízható szerelőt is tudsz vinni, annál jobb. Több szem többet lát! Ne feledd: használt motorból túlkínálat van a piacon, nem kell attól tartanod, hogy hirtelen elfogynak a BMW endurók az országban.

Az is egy módszer, hogy a tulajjal BMW szerviznél találkozol, és 30 percnyi rezsióradíjat kifizetve (kb 10 rugó) csináltatsz egy teljes állapotfelmérést, tutira találnak valamit, amivel a fenti összegnél többet tudsz lealkudni, ráadásul a motor állapotával kapcsolatban is teljesen képbe kerülsz. Ha a tulaj elzárkózik a vizsgálat elől, akkor ott mismásolás van, nézheted a következő jelöltet.

Előzetes tájékozódás: az eladótól kérd el az alvázszám utolsó hét jegyét. Ha van BMW-s kapcsolatod, akkor nézess utána a szerviztörténetnek, legalább nagy vonalakban egyezzen azzal, amit az eladó előad. Ha gyanús körülményt észlelsz, akkor legyen sztornó a bolt, van más eladó motor is.

Nézd meg a gazdáját, vedd meg a motorját

Első körben telefonon faggasd ki az eladót: mióta van nála a motor, mit tud az előéletéről, volt-e valami be nem kalkulált költség, hova hordta szervizbe, ha esetleg ő szerelte, milyen kopó-fogyó alkatrészeket, folyadékokat használt, stb. Ezekből a kérdésekből kiderül, hogy mennyire volt gondos gazdája a motornak, vagy esetleg kell-e valami rejtett hibára számítani. Amikor személyes mustrára kerül a sor, alaposan nézzél körbe, mennyire rendezettek a körülményei. Amennyire ügyel a környezetére, úgy gondoskodott a motorról is.

Ha használt motort kereskedésből vásárolsz, akkor 12 hónap garanciát kötelesek vállalni rá. Ez a mód nem igaz a bizományos értékesítésre!

 

Tanácsok, ha megtörtént a baj

…és megvetted a motort. Az első időszakban kössél csomót a pénztárcádra, és ne kezd el szórni a kincset olyan extrákra, ami nélkül szerinted ez nem is motor (alukoffer, magas plexi, xenon lámpa, stb). Inkább motorozzál vele jó sokat, járjál össze a társasággal, bandázzál a fórumon. Egy idő után rájössz, hogy a sok vásárolnivalóból csak a felére van igazán szükséged (pl bukócső, középsztender, szivargyújtós aljzat, stb), és addigra azt is tudni fogod másoktól, hogy mit-hol érdemes beszerezni.

 

Mindezek tudatában, már nem volt visszaút...

2 héttel az oktatóval történt beszélgetés után, felhívtam, hogy mikor lehet kezdeni, és egyből korlátlan kategóriában indulnék.

Folyt. köv...

 

 



 



 

 



Szólj hozzá

motorozás motoros jogsi nagymotor jogsi A kategória motor jogsi motor jogosítvány